Make-over van dealer websites

Louwman & Parqui

Bouw een omgeving die door alle Toyota-dealers in Nederland gebruikt kan worden. Met die vraag kwam Louwman & Parqui (L&P), de Nederlandse importeur van o.a. Toyota, bij Lab Digital terecht. L&P is verantwoordelijk voor de marketing en verkoop van alle modellen via hun dealernetwerk en leasemaatschappijen.

Klant

Toyota

Launch date

November 2019

Merkwaarden vs. lokaal karakter

L&P gebruikte al enige tijd een Sitecore CMS-oplossing voor haar dealersites. Het gebruik en onderhoud van deze oplossing bleek voor veel dealerbedrijven te ingewikkeld, waardoor sommige bedrijven een eigen website hadden gebouwd. Dit resulteerde in een scala aan websites met inconsistente gebruikerservaringen die niet voldeden aan de digitale standaard van Toyota. Begrijpelijk wilde L&P dit uniformeren en schreef daarom ook een aanbesteding uit.

Op deze manier kwam Lab Digital, na het winnen van de pitch, binnen bij L&P. Aan ons de vraag de merkwaarden van Toyota over te brengen, terwijl individuele dealerbedrijven voldoende maatwerkopties moest worden geboden om hun lokale karakter te uiten.

Aanpak

We zijn begonnen met een pilot voor vijf Toyota dealerbedrijven. Van bedrijven met slechts één locatie tot grotere ondernemingen met meerdere vestigingen. Ambitie was om vanaf het begin de dealerbedrijven te betrekken, zodat we ze in konden zetten als ambassadeurs van het nieuwe platform. Na een definitiefase, waarin we het huidige dealerlandschap en benodigde componenten hebben geanalyseerd, hebben we een pilot backlog gecreëerd die vervolgens binnen 6 sprints (12 weken) is ontwikkeld.

Lokaal karakter

Zoals vermeld, hangt het succes van de dealersites ervan af of de dealerbedrijven er uiteindelijk gebruik van zullen maken. Om die reden kunnen dealers op de nieuwe site hun eigen verhaal vertellen: ze kunnen gemakkelijk lokaal nieuws, promoties, openingstijden en contactgegevens delen. Tegelijkertijd heeft L&P de beheermogelijkheid om centrale nieuws- en promotieberichten weer te geven op de lokale dealersites.

Wagtail CMS

We namen tijdens de aanbesteding een risico om Wagtail als onze CMS-oplossing te presenteren. Toch waren we overtuigd van deze benadering, gezien een van de vier pijlers was om een ​​'kinderlijk eenvoudig' CMS voor dealers te hanteren. Met succes! Na slechts een namiddag training hadden alle pilot-dealers er vertrouwen in om onze oplossing te gebruiken.

Website generator

Binnen Wagtail hebben we één hoofdsite aangemaakt. Met een klik op de knop kunnen vervolgens alle dealersites worden gegenereerd. Na het opgeven van een dealernaam en domeinnaam wordt er een kopie van de hoofdsite gegenereerd. Deze kopie bevat alle subpagina's, afbeeldingen, documenten, links en andere relevante informatie.

Dit maakt het voor L&P doodeenvoudig om nieuwe dealers aan het platform toe te voegen. Daarnaast beheert L&P alle dealersites via één admin-omgeving, terwijl dealerbedrijven alleen admin-toegang hebben tot hun eigen omgeving.

Tools & integraties

Er zijn ook een aantal andere toffe functies gemaakt. Eén voorbeeld is de dealerkaart: een zeer belangrijk hulpmiddel, aangezien we zijn overgestapt van 'locatiesites' naar slechts één 'dealersite' per dealer. Dit betekende dat dealers met bijvoorbeeld 26 locaties en zoveel websites nu slechts één website hebben. Met behulp van de dealerkaart kunnen gebruikers, in het geval van een dealer met meerdere locaties, gemakkelijk de locatie vinden die zich het dichtst bij hun woonplaats bevindt.

Er is ook een naadloze integratie met externe Occasions en Private lease-tools en bestaande formulieren, zoals bijvoorbeeld voor het inplannen van garage-afspraken.

Technologie

We hebben de Python Django- en React Native-frameworks gebruikt om de Toyota-dealersites te bouwen. Wagtail CMS bleek een eenvoudige en elegante oplossing voor L&P en haar dealernetwerk. De klant heeft de benodigde flexibiliteit en eenvoud en wij konden snel en gemakkelijk een soepele, op maat gemaakte, sjabloonworkflow ontwikkelen. Alle dealersites worden gehost in Azure Cloud.

Result

Na de succesvolle release van de vijf pilot dealerbedrijven in november 2019 volgden de andere dealers al snel. Sinds december 2019 gebruiken alle dealers binnen Nederland het nieuwe platform van Louwman & Parqui. Het Toyota-gevoel is weer aanwezig!



Het actief betrekken van de pilot dealers bij het ontwikkelproces is een van de succesfactoren achter dit project gebleken. Input en feedback kwamen rechtstreeks van de bron, dit hielp ons om ons te concentreren op de juiste dingen. We hebben niet alleen ‘gebouwd voor’, maar hebben echt samengewerkt met L&P en de Toyota-dealers om deze dealersites te creëren.

Arjan Meulenbrugge Digital consultant - Lab Digital

Op zoek naar een vergelijkbare oplossing?

Neem contact op