Case Liander: optimalisatie van energiebeheer

 

Liander

Liander is de grootste netbeheerder van Nederland. Waar op dit moment veel klantcontact nog offline plaatsvindt, willen zij meer en meer naar selfservice en persoonlijke digitale dienstverlening toe. Dit geldt zowel voor hun interacties met consumenten als met hun zakelijke klanten. Lab Digital ondersteunt Liander in verschillende trajecten om tot dit einddoel te komen. Een case om trots op te zijn!

Klant

Liander

Aanpak

De missie van Liander is het digitaliseren en optimaliseren van haar diensten. Lab Digital ondersteunt deze missie en werkt nauw samen met Liander aan digitale transformatie. Dit doen wij door middel van cutting-edge maatwerk software ontwikkeling met UX als startpunt en een holistische digitale strategie. We hebben een goede relatie met Liander en we zijn dan ook diepgeworteld in de digitale transformatie van deze indrukwekkende organisatie.

Brand asset repository

Duidelijke richtlijnen zijn essentieel voor een merk om haar identiteit in stand te houden. Lab Digital digitaliseerde de brand assets van Liander in Sketch en in een brand website. Hiermee is een interactieve UX library neergezet die zorgt dat designers en developers eenvoudig toegang hebben tot de richtlijnen en (her)bruikbare content. Deze oplossing is schaalbaar en zorgt voor consistentie tussen de interne teams, zonder onnodig papierwerk.

Het was heel waardevol voor ons team om samen met Lab Digital te werken aan de digital style guide. Dankzij de brand website kunnen we onze online customer experience efficiënter verbeteren. Het weloverwogen advies van Lab Digital zorgt ervoor dat we anders naar UX zijn gaan kijken en beter zijn geworden in design.

Suzanne Donselaar Product Owner - Liander

Digitaal design

De Digitale Meterkast is een digitaal profiel dat consumenten snel inzicht geeft in hun aansluiting. Dit is een eerste stap richting personalisatie en selfservice en draagt bij aan het terugdringen van service calls en fysieke communicatie per post.

Serviceklussen is een eCommerce proof of concept dat consumenten in staat stelt hun energieverbinding te beheren. Dit revolutionaire idee verbetert het proces voor de klant en draagt sterk bij aan de efficiëntie van Liander.

Digitale strategie

Lab Digital is partner van Liander als het gaat om hun digitale strategie, waarbij we altijd focussen op een naadloze digitale ervaring. Centraal in deze missie staat de nieuwe ‘Mijn Liander’ omgeving. Dit stelt consumenten en kleinzakelijke klanten in staat om hun aansluiting eenvoudig te beheren. Samen met Liander brengen we complexe klantwensen in kaart en initiëren we oplossingen die daar perfect bij aansluiten.

Digitalisering in de vorm van zelfbediening hervormt het hele landschap voor netbeheerders. Het is een geweldige kans om de klanttevredenheid te vergroten en het bewustzijn van hun rol in onze samenleving te vergroten.

Niels Westerneng Lead UX - Lab Digital

Technologie

De Serviceklussen POC maakt gebruik van Oscar Commerce, het open-source eCommerce framework dat draait op Pyhton en Django. De Back-end is een REST API en de Front-end een single page ReactJS applicatie. Voor de betalingen hebben we een integratie met iDeal. Daarnaast zijn er integraties met microservices van Liander, die weer een connectie hebben met ClickSchedule en SAP.

Result

Liander wordt een steeds efficiëntere en digitale organisatie. Hun klanten zullen een naadloze digitale ervaring beleven en kunnen steeds sneller zaken rondom hun aansluiting regelen. Deze digitale transformatie is pas net begonnen, er zijn nog volop nieuwe ontwikkelingen in het vooruitzicht.

Interesse om met ons samen te werken?

Neem contact met ons op