Waarderen makkelijk gemaakt

KPMG Advisory N.V.

KPMG is een financiële adviesorganisatie die wereldwijd actief is, gestoeld op drie hoofddiensten: financiële audits, belasting en advies. Lab Digital heeft samengewerkt met Fabrique aan een bedrijfswaarderingstool voor het MKB-segment.

Klant

KPMG Advisory N.V.

Launch date

December 2019

Probleem

KPMG Advisory N.V. (KPMG) wilde kleine en middelgrote bedrijven helpen met hun waardering, zoals ze al langer doen voor grootbedrijven. Uitdagend hierin is dat het berekenen van een waarde-indicatie doorgaans vrij arbeidsintensief is. De nieuwe dienst moest daarom bovenal betaalbaar worden, maar tegelijkertijd ook aan alle klantbehoeften voldoen. Om die reden is bedacht delen van het proces vergaand te automatiseren via een digitale oplossing.

Aanpak

Vanuit deze gedachte heeft KPMG contact gezocht met onze partner Fabrique, waarna het “KPMG Online Bedrijfswaarderingen”-concept werd bedacht. Fabrique heeft het concept en design uitgewerkt en vroeg vervolgens ons de techniek achter de tool en landingspagina uit te werken. De tool is speciaal gebouwd voor het MKB en is een aanvulling op KPMG Corporate Finance's gebruikelijke dienstverlening.

Landingspagina

De landingspagina helpt MKB-bedrijven in het beslisproces en KPMG met het verkopen van hun dienst. De pagina legt de tool en de te volgen stappen voor een eerste bedrijfswaardering uit. Na het aanmaken van een account krijgt men toegang tot de daadwerkelijke tool. Door een aantal vragen te beantwoorden kan een ondernemer een eerste, gratis indicatie krijgen van de waarde van zijn bedrijf.

Account varianten

Nadat een eerste indicatie is afgegeven, krijgen bezoekers de mogelijkheid hun account te upgraden naar een Basis, Plus of Premium account. Met een Basis account kan een compact rapport met uitleg over de totstandkoming van de waardering downloaden. Een Plus account vereist meer bedrijfsgegevens om de waardering nauwkeuriger vast te stellen. De rapportage is hierdoor ook wat uitgebreider. Tot slot biedt een Premium account dezelfde dienstverlening als het Plus-account plus een extra, persoonlijk adviesgesprek om het rapport en de waardering te evalueren.

Het is afhankelijk van de aard van de vraag welk account variant het meest geschikt is; bezoekers kunnen een globale indicatie tot uitgebreide, gestaafde informatie opvragen, bijvoorbeeld ten behoeve van fusies, het verwerven van extern kapitaal of management buy-in- of buy-out-overnames.

Koppelingen

Voor dit project hebben we koppelingen gebouwd met KPMG’s klantendatabase en de Kamer van Koophandel. Op deze manier hebben we client onboarding volledig kunnen automatiseren. Tegelijkertijd wordt er nu voldaan aan KPMG’s beleid met betrekking tot onafhankelijkheid en risico als aanbieder van zowel Assurance- als Advisory-diensten. Door de koppelingen kunnen we nagaan of een bedrijf daadwerkelijk kan doorgaan met het upgraden van een account.

Business logica

Hoewel de tool wellicht relatief basaal lijkt worden er voor de waardebepaling in de backend veel complexe bedrijfsregels, formules en gegevens afgewogen. Zo vergelijkt de tool de ingestuurde data met data van andere bedrijven uit dezelfde branche. De grafieken en tabellen in het rapport tonen bedrijfstakken en bedrijfsspecifieke informatie. Om dit goed en snel te kunnen laten berekenen, waren serieuze ontwikkelvaardigheden nodig! Door ons geïmplementeerde CMS kan KPMG Advisory N.V. zelf alle informatie bewerken en toevoegen.

Technologie

De door ons ontwikkelde landing page en tool kan gemakkelijk vertaald worden door de integratie met Transifex, een tool die we vaak inzetten voor meertalige content. We hebben Wagtail (geprogrammeerd in React en Django/Python) als CMS ingezet. Als betalingsprovider hebben we gekozen voor Adyen en we hebben Celery ingezet om de gebruiker af te schermen van alle rekenintensieve taken op de achtergrond.

Result

De ‘KPMG Online Bedrijfswaarderingen’-tool is de eerste digitale tool die KPMG Advisory N.V. heeft ontwikkeld en het is nu al een succes! Andere, buitenlandse KMPG-business units tonen ook interesse in het gebruik van de tool. Bovendien is dit KPMG’s eerste digitale tool waarmee klanten automatisch een onboarding proces kunnen doorlopen en online betalingen kunnen doen.



Lab Digital’s technische en creatieve kwaliteiten, gecombineerd met hun toewijding, heeft ons geholpen onze digitale ambities te realiseren. Hierdoor hebben we gezamenlijk het intellectuele eigendom (IP) van onze experts kunnen vertalen naar een digitale oplossing, gericht op een relatief nieuwe doelgroep die we nu volledig online kunnen bedienen.

Alexander van der Valk KPMG Advisory N.V.

Op zoek naar een vergelijkbare oplossing?

Neem contact op