Evolutie in uitstraling

Heijmans corporate website

Heijmans heeft een missie die ons allemaal raakt: bijdragen aan een gezonde leefomgeving. In 1923 legde stratenmaker Jan Heijmans de eerste steen voor zijn bedrijf, dat uit zou groeien tot een beursgenoteerde bouwer en ontwikkelaar. Om die gezonde ambitie te realiseren, is Heijmans de werkzaamheden aan het verduurzamen, optimaliseren en digitaliseren. Met de eindgebruiker in gedachten: met welke omgeving en diensten wordt hun leven beter? Daar hoort een eigentijds digitaal platform bij dat staat als een huis. En dat hebben wij verzorgd.

Klant

Heijmans

Launch date

April 2021

“En dan komt hier de eerste heipaal…”

Alles valt of staat met het juiste fundament. Zo is vanuit een winnende pitch een fantastische nieuwe case voor Heijmans ontstaan. Een merk dat door de jaren heen, aan een rijke geschiedenis bouwt bezaaid met mijlpalen. Een verhaal wat aandacht verdient. Dat mochten we voor ze doen met deze nieuwe corporate website. Dus, helm op en het veld in!

Online verbinding zoeken

Ook al waren we niet in staat elkaar fysiek te ontmoeten, we zochten elders de connectie op. Tijdens diverse online creatieve sessies haalden we de nodige informatie op. Samen met Heijmans’ team van technici en storytellers, werkten we aan passende verhaallijnen waar dan ook zelfs met z’n allen (online!) op proosten.

Een sterke basis

Als je het ziet, begint het te leven. Hierin nemen we onze klanten graag aan de hand. Het is dan ook een genoegen om een corporate design door te mogen vertalen naar een digital design. Met een sterk merk als Heijmans vraagt dat weinig verbeeldingskracht. Vanuit dit eerste design, bouwden onze designers verder aan een component-based library.

Het voordeel van deze bouwblokken hoeven we dan ook niet uit te leggen aan een klant als Heijmans. Hiermee houd je tijd over om te focussen op het klantverhaal, en scheelt het een hoop design- en ontwikkeltijd. Als de bouwblokken eenmaal ontworpen zijn, is het een kwestie van rangschikken langs een pakkende verhaallijn. Zo bouwen de storytellers van Heijmans met de aangereikte componenten, de beste verhalen.

De kracht van Heijmans.nl ligt bij de verschillende formats waarmee zij hun verhalen vertellen. Om deze sterke verhalen en foto’s tot hun recht te laten komen, hebben wij ons gefocust op het creëren van tijdschrift-achtige componenten. En tegelijkertijd een visuele evolutie weten aan te brengen binnen hun huisstijl: frisser, lichter en zachter.

Seth Laisina Digital Art Director

Do It Yourself-aanpak

Wat je zelf in elkaar zet, ken je door en door. Met die gedachte vliegen we de drie intensieve sprints aan, waarin we werkten aan een op maat gemaakte omgeving. Door wekelijks contact met content editors van Heijmans, konden we rekenen op een constante koers. De kracht van Heijmans.nl ligt bij de verschillende formats waarmee zij hun verhalen vertellen.

Parallel aan de ontwikkelsprints is er een periode van contentmigratie opgestart en heeft zowel nieuwe als oude content een mooi nieuw jasje gekregen, geheel volgens huisstijl. Als je een minimalistisch design en verfijnde techniek zó goed op elkaar afstemt, wordt de gebruikersinterface ondergeschikt aan de content. We laten de beelden en verhalen spreken door middel van vloeiende animaties en perfect getimede transities. Kortom, techniek en content vloeien in elkaar over.

Meten is weten

Wat startte als een pitch waarin we ons beste beentje voorzetten, groeide uit tot een volwaardige samenwerking waar wij en de klant trots op zijn. Met als resultaat een wendbaar product, dat content editors zelf kunnen inrichten met een Wagtail-applicatie. Tijdens door Lab Digital verzorgde workshops, krijgen ze van ons alle ins en outs van het CMS-platform te zien. Samen gaven we vorm aan de verschillende componenten.

Zo ontzorgen we onze klanten met een op maat gemaakt platform, waarin ze zelf aan de knoppen kunnen blijven draaien. Vanuit wederzijds vertrouwen en nauwe betrokkenheid mochten we verder bouwen met Heijmans die zulk wezenlijk verschil maakt voor onze omgeving. De eerste digitale bouwstenen zijn gelegd, een opstap naar doorontwikkeling is gemaakt. Door uitmeten van de juiste data en ervaringen van gebruikers en bezoekers te analyseren, kan de website constant worden verbeterd en vernieuwd.



Dankzij Lab Digital konden we in 2021 een website presenteren die past bij het bouwbedrijf dat we nu zijn: een maker van een gezonde leefomgeving. Zij liet ons zien wat een toekomstbestendig en toegankelijk digitaal platform kan zijn voor ons sterke merk en hoe met vormgeving de krachtige storytelling nog beter tot zijn recht komt. In een vlot en efficiënt proces hebben we dit platform samen weten te bouwen. Het begin van een duurzame samenwerking aan Heijmans.nl wat ons betreft!

Marit Overbeek Heijmans